Každý žiak školy má v učebnom pláne špeciálny predmet – individuálna tyflopedická starostlivosť. Podľa jeho aktuálnych potrieb mu učiteľ vypracuje individuálny plán a vytýči osobné ciele, ktoré žiak postupne plní.
Ak má žiak problémy v učení, správaní alebo osobnom živote môže sa obrátiť na školského psychológa.
So zdravotnými problémami vždy odborne pomôže školská zdravotná sestra. Pozná zdravotný stav každého žiaka, stará sa o pravidelné užívanie liekov, zrakovú hygienu, v prípade akútneho ochorenia zabezpečí lekárske ošetrenie.
Pre žiakov, ktorí majú problémy s pohybovým aparátom je k dispozícii školský rehabilitačný pracovník, ktorý poskytuje masáže, vodoliečbu a rehabilitačné cvičenia.
V práčovni školy sa pracovníčky postarajú o údržbu žiackych odevov a školská krajčírka vykonáva aj drobné opravy.
Slabozrakí žiaci pri vyučovaní môžu používať aj zrakovú kontrolu. Úlohou pedagóga je poznať diagnózu žiaka a prispôsobiť svoje požiadavky na jeho výkony rozsahu poškodenia zraku. Preto sa v triedach nestretnete s tým, aby učiteľ pri svojom výklade používal tabuľu. Výnimkou je situácia, keď sú slabozrakí žiaci blízko pri tabuli. Podľa možností píšu žiaci výraznými perami alebo fixami. Ich zošity majú hrubšie strany a výrazné linajky. Pri čítaní si pomáhajú ručnými alebo televíznymi lupami. Pri práci s počítačom používajú zväčšovacie programy. Slabozrakí žiaci potrebujú dlhší čas na zorientovanie sa v texte a možnosti ich zrakovej práce sú aj časovo obmedzené. Preto je veľmi dôležité časté striedanie foriem práce. Mnohé očné diagnózy so sebou prinášajú riziko zhoršenia následkom nevhodnej telesnej aktivity, na čo musia brať ohľad hlavne učitelia telesnej výchovy.
Nevidiaci žiaci sa učia pomocou náhradných zmyslov – hmatu a sluchu.
Už v prvom ročníku sa naučia písať a čítať bodové písmo. Výučba čítania predchádza rozvoj jemného hmatu na bruškách prstov. Braillovo bodové písmo si žiaci osvoja už v prvom ročníku. Týmto písmom sú vytlačené učebnice i časopisy. Nevidiaci píšu na Pichtovom stroji, ktorý vytláča bodky na hrubší papier.
Pretože braillove bodové písmo sa skladá zo systému šiestich bodov, prvé matematické predstavy u týchto detí sa vytvárajú v obore do 6. Neskôr sa žiaci oboznamujú s princípom zapisovania číslic a matematických zápisov.
Veľký dôraz sa kladie na rozvoj priestorovej orientácie, či už ide o orientáciu v makro alebo mikropriestore. Popri bežných zručnostiach sa žiaci učia samostatne pohybovať, podľa potreby používať pri orientácii bielu palicu.
Hudobne nadané deti môžu navštevovať hodiny hudby. Učia sa hrať na klavíri a flaute v rozsahu učiva základných umeleckých škôl. Dvakrát týždenne sa schádza spevácky zbor, ktorý má bohatý repertoár detských skladieb, ľudových piesní i kolied.
Každý predmet, ktorý sa učí na školách bežného typu zvládajú aj nevidiaci. Špecifickým predmetom v ich rozvrhu je individuálna tyflopedická starostlivosť (ITS). Na hodinách ITS sa žiaci pod vedením učiteľa učia rôznym zručnostiam, ktoré ich vidiaci rovesníci zvládajú za pomoci zrakovej kontroly zvládajú bez problémov. Na iných hodinách sa naučia písať na bežnom kancelárskom stroji a používať počítač s hlasovým výstupom pre nevidiacich.
V deviatom ročníku sa aj nevidiaci žiaci zúčastňujú celoplošného testovania z matematiky a slovenského jazyka, aby mali otvorenú cestu na stredné školy.