SPRÁVA O ZAČIATKU REALIZÁCIE
PROJEKT/ ENVIRONDOTYKY
2024-2-SK01-KA210-SCH-000267418
(PDF)
Nezisková organizácia Trnka, n.o. (E10080467) ako prijímateľ v spolupráci s partnermi:
❖ Spojená škola internátna, Bratislava (E10363992 - SK)
❖ Spojená škola internátna, Levoča (E10363990 - SK)
❖ Škola Jaroslava Ježka, Matěrská škola, základní škola, praktická škola a základní umělecká škola pro zrakovo postižené, Praha (E10363994 - CZ)
❖ Střední škola, základní škola a matěrská škola pro sluchověpostižené, Praha (E10363997 - CZ)
spoločne sme začali realizovať vyššie uvedený projekt.
Cieľom projektu je:
Cieľom projektu je zdravotne znevýhodneným žiakom priblížiť tému udržateľnosti životného prostredia zaujímavou a prístupnou formou pre daný typ postihnutia pomocou špeciálnej pomôcky – 3D Prehrávacej konzoly, ktorá spája 3D modely s audiovizuálnym výstupom Učitelia jednotlivých partnerských škôl (vzorka) spolu s odborným supervízorom (žiadateľ) pripravia štyri témy pre zdravotne znevýhodnených žiakov a na základe ich požiadaviek upravia pre daný typ postihnutia. "Technický tím" zo strany žiadateľa následne pripraví 3D modely na platniach 40 x 40 cm do 3D prehrávacích konzol. Zároveň učitelia z partnerských škôl spolu s odborným supervízorom (žiadateľ) pripravia jednoduché texty pre audiovizuálny výstup do 3D prehrávacích konzol podľa svojich požiadaviek.
Následne si učitelia i žiaci z partnerských škôl vyskúšajú prácu s 3D prehrávacou konzolou /prvé dve témy/ na spoločnom workshope v Bratislave. Workshopy prinesú žiakom inovatívne sprístupnenie informácií o udržateľnosti životného prostredia hravou a zábavnou formou. Sprievodným programom bude návšteva Vodárenského múzea v Bratislave. Ďalšie dve témy sa žiakom priblížia na workshope v Prahe. Okrem informácií bude sprievodným programom v Prahe návšteva Botanickej záhrady v Tróji. Na workshope sa spolu navzájom naučia niekoľko posunkov sluchovo postihnutých používaných v téme životného prostredia, ale aj napísať niekoľko braillovských slov, ako ich píšu nevidiaci žiaci. Ide o tému životného prostredia prepojenú s digitálnou zručnosťou ako inovatívnym prvkom v inkluzívnom výchovno-vzdelávacom procese.
Mnohí zdraví ľudia nechcú vidieť problémy životného prostredia alebo počuť o jeho neudržateľnosti a myslia si, že prírodné zdroje sú nevyčerpateľné. Zdravotne znevýhodnené deti by to počuť a vidieť chceli, ale ku svojmu handicapu nemôžu. Prístup k informáciám majú častokrát obmedzený. Téma udržateľnosti životného prostredia sa rovnako týka aj zdravotne znevýhodnených, avšak veľa informácií a zdrojov sa nachádza v printovej podobe, obrázkoch a značkách, ktoré nie sú prístupné pre zrakovo a sluchovo postihnutých. Špeciálna 3D pomôcka s audio-vizuálnym výstupom bude následne slúžiť aj ostatným žiakom v partnerských školách. Zo strany štátnych organizácií, ktoré majú v kompetencii didaktické pomôcky nie sú k dispozícií takéto pomôcky, ktoré by jednak zmodernizovali vzdelávací systém a zároveň ho aj inovovali a to bola hlavná motivácia pre zrealizovanie tohto projektu.
Projekt pomáha prostredníctvom 3D technológie vo vzdelávacom procese; ide o inovatívnu metódu výučby, do ktorej sú začlenení zdravotne znevýhodnení žiaci a ich učitelia a následne sa premietne do inkluzívneho vzdelávania v oblasti aktuálne preferovanej témy životného prostredia a jeho udržateľnosti. V rámci špeciálneho vzdelávacieho procesu sa pripravia 3D pomôcky, ktoré budú slúžiť ako univerzálny vyučovací prostriedok pre znevýhodnenú skupinu žiakov. Cieľové organizácie sú práve základné školy so zdravotne znevýhodnenými žiakmi (zrakovo a sluchovo) a týmto projektom chceme umožniť dostatočnú možnosť vzdelávania prostredníctvom inovatívnej metódy.