Hlavná obsah

Upozorňujúca správa

Deti ubytované v internáte sú rozdelené do výchovných skupín, tzv. buniek. Každá výchovná skupina má okrem spálni aj svoju dennú miestnosť. Deťom sú tiež k dispozícii miestnosti s počítačmi, relaxačné miestnosti, knižnica, miestnosti pre manuálne činnosti (kuchynka, výtvarná a keramická dielňa), hry a športové aktivity. Veľká spoločenská miestnosť je využívaná na rôzne súťaže a spoločenské stretnutia.

Kapacita internátu je pre 75 detí. Väčšina izieb je 2 – 4 lôžkových. 5 a viac lôžkových izieb je 5. O internátne deti sa počas dňa starajú plne kvalifikované vychovávateľky. Pomocné vychovávateľky sú s deťmi od 20.00 hod. večer do 8.00 hod. ráno.

Výchovná činnosť v internáte je zameraná na

  • podporu samostatnosti a individuality zverených detí;
  • prípravu žiakov na vyučovanie a rozvoj ich špecifických schopností;
  • uplatňovanie zásad svojpomocnej činnosti detí pre formovanie a prehlbovanie pozitívneho vzťahu k udržiavaniu poriadku a čistoty

Školský internát a školsky klub detí v našej škole je miestom, kde sa neustále „niečo deje“, organizuje a pripravuje. Na žiaka vplýva pozitívne tým, že ho učí spolupráci s ostatnými, núti ho komunikovať. Bohatosť činností významne ovplyvňuje schopnosť zrakovo postihnutého dieťaťa vytvoriť kvalitné medziľudské vzťahy.

internat

Základnú školu pre žiakov so zrakovým postihnutím navštevujú žiaci nevidiaci, žiaci so zvyškami zraku, žiaci slabozrakí aj žiaci s kombinovaným postihnutím (k zrakovému sa pridružuje rečové, sluchové či telesné postihnutie).

Žiaci sú prijímaní na základe vyplneného Návrhu na prijatia žiaka.

Vzdelávanie žiakov prebieha podľa školského vzdelávacieho programu.

Ak má žiak niektorú z porúch učenia, môžu mu učitelia z predmetov, ktoré táto porucha ovplyvňuje, vypracovať individuálny vzdelávací plán.

Pri hodnotení a klasifikácii žiakov sa postupuje podľa Pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných škôl, pričom sa prihliada na Metodický pokyn na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Podľa Vyhlášky o špeciálnych školách smie byť v jednej triede v 1. až 5. ročníku maximálne 8 žiakov a v 6. až 9. ročníku maximálne 10 žiakov.

Vzdelávanie nevidiacich žiakov prebieha prevažne na hmatovej a sluchovej báze. Pri písaní používajú pichtove stroje, ktoré tlačia text v bodovom braillovom písme. Týmto písmom sú napísané aj učebnice, ktoré majú žiaci k dispozícii. Pri vyučovaní sa používa veľa názorných pomôcok. Individuálna práca so žiakom je samozrejmosťou.

Pri vzdelávaní slabozrakých sa pracuje aj so zrakom – žiaci píšu perom alebo fixou do špeciálnych zošitov a čítajú zväčšené texty. Pri práci používajú optické pomôcky, ktoré im najviac vyhovujú. Najviac si pomáhajú ručnými a televíznymi lupami.

Vzdelávanie žiakov so zvyškami zraku je kombináciou vzdelávania nevidiacich a slabozrakých. Našou snahou je, aby žiaci využili každý zvyšok zraku, ktorý majú, ale prísne dbáme nato, aby sme ich zrakovou prácou nepreťažili.

Špeciálna základná škola pre žiakov so zrakovým postihnutím internátna, Levoča

Vzdeláva žiakov s viacnásobným postihnutím – zrakovým a mentálnym. U niektorých žiakov sa pripája aj iné napríklad telesné postihnutie.

Škola vzdeláva žiakov podľa variantov, samostatne sa učia žiaci z variantom A, B a samostatne žiaci so vzdelávacím variantom C. V škole sa môžu vzdelávať aj žiaci, ktorí sú odkázaní na bezbariérové prostredie a žiaci, ktorí sú oslobodení do dennej dochádzky do školy.

Ciele výchovy a vzdelávania

Vzdelávanie prebieha podľa školského vzdelávacieho programu. Učebné osnovy ŠZŠ pre žiakov so zrakovým postihnutím vychádzajú z osnov pre špeciálne školy s mentálnym postihnutím. Sú upravené s prihliadnutím na zrakové poškodenie, v triede pre žiakov s viacnásobným postihnutím aj na telesné postihnutie. Žiaci vzdelávaní vo variante C postupujú podľa individuálnych vzdelávacích programov. Sú vedení k nácviku v priestorovej orientácii a samostatnému pohybu a v rámci hodín individuálne tyflopedické cvičenia sa zdokonaľujú v sebaobslužných činnostiach.

Hlavný dôraz kladieme na rozvíjanie individuálnych schopností a zručností žiaka, aby boli pripravení na profesionálnu prípravu, aby si osvojili správne postoje a dobrý vzťah k svojmu okoliu, spoločnosti, aby boli pripravení na praktický život a prirodzené začlenenie do spoločnosti.