ZÁKLADNÉ ÚDAJE
PROJEKT ENVIRONDOTYKY
2024-2-SK01-KA210-SCH-000267418
(PDF)
Číslo projektu: 2024-2-SK01-KA210-SCH-000267418
Názov projektu: Environdotyky
Výzva: Výzva na predkladanie návrhov 2024 – EAC/A07/2023 Program Erasmus+
Typ akcie: malé partnerstvo
Orgán udeľujúci grant: národná agentúra
Dátum začatia projektu: 01. 01. 2025
Dátum skončenia projektu: 30. 06. 2025
Trvanie projektu: 6 mesiacov
Dohoda o konzorciu: áno
- Zúčastnené subjekty
Zoznam zúčastnených subjektov:
- Grant
Maximálne udelené grantové prostriedky: 60 000 EUR
Forma grantu: jednorazová platba pre malé partnerstvá
Druh grantu: grant na akciu
Rozpočtové kategórie/druhy aktivít: jednorazové príspevky
Rozpočtová flexibilita: nie
Prijímateľ:
Trnka, n.o.
Jašíkova 3151/9, 821 03 Bratislava
Partneri projektu:
SR:
Spojená škola internátna
Hrdličkova 17, 833 20 Bratislava
https://zsihrdlickova.edupage.org/?
Spojená škola internátna
Námestie Štefana Kluberta 2, 054 01 Levoča
https://ssilevoca.edupage.org/?
ČR:
Škola Jaroslava Ježka, Matěrská škola, základní škola, praktická škola a základní umělecká škola pro zrakově postižené
Loretánska 19 a 17, 118 00 Praha 1
https://www.skolajj.cz/projekty/environdotyky/
Střední škola, základní škola a matěrská škola pro sluchově postižené
Holečkova 4, 150 00 Praha 5
https://www.skolaholeckova.cz/o-skole/aktuality
Cieľ projektu:
Cieľom projektu je zdravotne znevýhodneným žiakom priblížiť tému udržateľnosti životného prostredia zaujímavou a prístupnou formou pre daný typ postihnutia pomocou špeciálnej pomôcky – 3D Prehrávacej konzoly, ktorá spája 3D modely s audiovizuálnym výstupom Učitelia jednotlivých partnerských škôl (vzorka) spolu s odborným supervízorom (žiadateľ) pripravia štyri témy pre zdravotne znevýhodnených žiakov a na základe ich požiadaviek upravia pre daný typ postihnutia. "Technický tím" zo strany žiadateľa následne pripraví 3D modely na platniach 40 x 40 cm do 3D prehrávacích konzol. Zároveň učitelia z partnerských škôl spolu s odborným supervízorom (žiadateľ) pripravia jednoduché texty pre audiovizuálny výstup do 3D prehrávacích konzol podľa svojich požiadaviek.
Následne si učitelia i žiaci z partnerských škôl vyskúšajú prácu s 3D prehrávacou konzolou /prvé dve témy/ na spoločnom workshope v Bratislave. Workshopy prinesú žiakom inovatívne sprístupnenie informácií o udržateľnosti životného prostredia hravou a zábavnou formou. Sprievodným programom bude návšteva Vodárenského múzea v Bratislave. Ďalšie dve témy sa žiakom priblížia na workshope v Prahe. Okrem informácií bude sprievodným programom v Prahe návšteva Botanickej záhrady v Tróji. Na workshope sa spolu navzájom naučia niekoľko posunkov sluchovo postihnutých používaných v téme životného prostredia, ale aj napísať niekoľko braillovských slov, ako ich píšu nevidiaci žiaci. Ide o tému životného prostredia prepojenú s digitálnou zručnosťou ako inovatívnym prvkom v inkluzívnom výchovno-vzdelávacom procese.
Mnohí zdraví ľudia nechcú vidieť problémy životného prostredia alebo počuť o jeho neudržateľnosti a myslia si, že prírodné zdroje sú nevyčerpateľné. Zdravotne znevýhodnené deti by to počuť a vidieť chceli, ale ku svojmu handicapu nemôžu. Prístup k informáciám majú častokrát obmedzený. Téma udržateľnosti životného prostredia sa rovnako týka aj zdravotne znevýhodnených, avšak veľa informácií a zdrojov sa nachádza v printovej podobe, obrázkoch a značkách, ktoré nie sú prístupné pre zrakovo a sluchovo postihnutých. Špeciálna 3D pomôcka s audio-vizuálnym výstupom bude následne slúžiť aj ostatným žiakom v partnerských školách. Zo strany štátnych organizácií, ktoré majú v kompetencii didaktické pomôcky nie sú k dispozícií takéto pomôcky, ktoré by jednak zmodernizovali vzdelávací systém a zároveň ho aj inovovali a to bola hlavná motivácia pre zrealizovanie tohto projektu.
Projekt pomáha prostredníctvom 3D technológie vo vzdelávacom procese; ide o inovatívnu metódu výučby, do ktorej sú začlenení zdravotne znevýhodnení žiaci a ich učitelia a následne sa premietne do inkluzívneho vzdelávania v oblasti aktuálne preferovanej témy životného prostredia a jeho udržateľnosti. V rámci špeciálneho vzdelávacieho procesu sa pripravia 3D pomôcky, ktoré budú slúžiť ako univerzálny vyučovací prostriedok pre znevýhodnenú skupinu žiakov. Cieľové organizácie sú práve základné školy so zdravotne znevýhodnenými žiakmi (zrakovo a sluchovo) a týmto projektom chceme umožniť dostatočnú možnosť vzdelávania prostredníctvom inovatívnej metódy.
Aktivity projektu:
Aktivita 1: Možnosti sprístupnenia témy ochrany životného prostredia pre zrakovo a sluchovo postihnutých žiakov v Slovenskej a Českej republike - stretnutia partnerov projektu (online))
Činnosti:
- zhodnotenie vyučovania a mimoškolskej činnosti v oblasti ochrany životného prostredia v jednotlivých školách na Slovensku a v Čechách, porovnanie vzdelávacích programov, učebných plánov, metód, pomôcok a postupov pri sprístupnení danej témy, popísanie problematických tém sprístupnenia;
- návrhy a očakávania špeciálnych pedagógov pri spracovaní jednotlivých tém /udržateľnosť, vodné a odpadové hospodárstvo, obnoviteľné zdroje energie/, dopyt sprístupnenia jednotlivých modelov pre vyučovanie s prihliadnutím na jednotlivé postihnutia a z nich vychádzajúce potreby;
- možnosti využitia 3D tlače v pedagogike, príležitosti, skúsenosti, výhody, limity a obmedzenia z pohľadu modelárskeho a tlačiarenského tímu a supervízora;
- dosiahnutie konsenzu jednotlivých 3D modelov prvých dvoch tém pre konzolu
Vedúci partner: Trnka, n.o., Bratislava
Aktivita 2: Tvorba 3D modelov konzoly pre témy: 1. trvalo udržateľný rozvoj a 2. vodné hospodárstvo
Činnosti:
- návrhy a náčrty jednotlivých 3D modelov konzoly prvej a druhej témy ako požiadavky špeciálnych pedagógov pre lepšie sprístupnenie témy životného prostredia pre zmyslovo postihnutých žiakov základnej školy;
- konzultácia a spätná väzba špeciálnych pedagógov k jednotlivým navrhnutým modelom s modelárskym a tlačiarenským tímom a supervízorom;
- príprava opisu //textov k jednotlivým 3D modelom pre prvé dve témy v rámci projektu;
- tlač jednotlivých 3Dmodelov, úprava, vsadenie do konzoly, prevedenie elektronického zariadenia pre hlasový a textový výstup pre jednotlivé postihnutia;
Vedúci partner: Trnka, n.o., Bratislava
Aktivita 3: Trvalo udržateľný rozvoj a vodné hospodárstvo /workshop v Bratislave/
Činnosti:
- zoznámenie sa jednotlivých školských tímov a ich pedagógov;
- prezentácia školských projektov pre prvé dve témy;
- problematika ochrany životného prostredia formou hry /čistá voda, čistá energia, ochrana klímy, život pod vodou, život na pevnine/;
- vyskúšanie si aj prácu s 3D konzolou s 3D modelmi prvej a druhej témy;
- problematika ochrany životného prostredia formou hry /trvalo udržateľný rozvoj a vodné hospodárstvo;
- Sprievodná aktivita je návšteva Vodohospodárskeho múzea v Bratislave;
Vedúci partner: Spojená škola internátna, Bratislava
Aktivita 4: Tvorba 3D modelov konzoly pre tému: 3. odpadové hospodárstvo a 4.obnoviteľné zdroje energie
Činnosti:
- návrhy a náčrty jednotlivých 3D modelov konzoly tretej a štvrtej témy ako požiadavky špeciálnych pedagógov pre lepšie sprístupnenie témy životného prostredia pre zmyslovo postihnutých žiakov základnej školy;
- konzultácia a spätná väzba špeciálnych pedagógov k jednotlivým navrhnutým modelom s modelárskym a tlačiarenským tímom a supervízorom;
- príprava opisu /textov k jednotlivým 3D modelom pre tretiu a štvrtú tému v rámci projektu;
- tlač jednotlivých 3Dmodelov, úprava, vsadenie do konzoly, prevedenie elektronického zariadenia pre hlasový a textový výstup pre jednotlivé postihnutia;
Vedúci partner: Trnka, n.o., Bratislava
Aktivita 5: Odpadové hospodárstvo a obnoviteľné zdroje energie /workshop v Prahe/
Činnosti:
- prezentácia školských projektov tretia a štvrtá téma;
- problematika ochrany životného prostredia formou hry pre tretiu a štvrtú tému;
- vyskúšanie si a práca s 3D konzolou s modelmi tretej a štvrtej témy;
- problematika ochrany životného prostredia formou hry /odpadové hospodárstvo a obnoviteľné zdroje;
- Sprievodná aktivita je návšteva Botanickej záhrady Mesta Praha v Tróji;
Vedúci partner: Škola Jaroslava Ježka, Matěrská škola, základní škola, praktická škola a základní umělecká škola pro zrakově postižené, Praha
Aktivita 6: Aktivity pre disemináciu a udržateľnosť projektu, prezentáciu projektu širokej verejnosti
Činnosti:
- prezentácia na nástenkách škôl, webových sídlach jednotlivých škôl a žiadateľa projektu, sociálnych sieťach zapojených účastníkov;
- uverejnenie informácií o projekte v školských a miestnych novinách, v novinách a časopisoch pre sluchovo a zrakovo;
- tlačové konferencie v Bratislave a Prahe;
- prezentácia projektu špeciálnym pedagógom v rámci metodických a predmetových združení škôl;
- uchovanie vzniknutých pomôcok v inventároch jednotlivých škôl;
Vedúci partner: Střední škola, základní škola a matěrská škola pro sluchově postižené , Praha