Hlavná obsah

Upozorňujúca správa

VITAJTE NA STRÁNKACH SPOJENEJ ŠKOLY INTERNÁTNEJ V LEVOČI

Prvý ústav pre slepcov na Slovensku bol založený v roku 1922 v Levoči. Od tých čias prešiel viacerými zmenami. Menil sa aj názov školy. Dnes sme moderná základná škola s internátom, ktorá vzdeláva žiakov nevidiacich, slabozrakých i kombinovane postihnutých.

Vo výchovno-vzdelávacom procese uplatňujeme princípy demokracie a humanizmu, snaha o nové trendy a formy, rešpektujúc tyflopedické zásady a požiadavky, najmä zásadu kompenzácie a reedukácie zraku.

Podporujeme trendy integrovaného vzdelávania, najmä smerom k stredoškolskému vzdelávaniu, ale aj vnášaním integračných prvkov do školských i mimoškolských aktivít. Rozvojom samostatnosti, aj za pomoci modernej kompenzačnej techniky, výučbou priestorovej orientácie, sebaobsluhy a zapájaním žiakov do záujmovej činnosti sa pracovníci školy snažia pripraviť žiakov na ďalšie štúdiá a do života.

Základnou zásadou pri práci so zrakovo postihnutými žiakmi je jednotný prístup nielen vo vyučovacom procese, ale aj v príprave na život.

Špeciálny pedagóg musí svojho žiaka veľmi dobre poznať, aby s ním mohol počas školského roka zvládnuť čo najviac nových činností. Zrakovo postihnutí žiaci sú vo vnímaní informácií o okolitom svete obmedzení a pedagóg musí prihliadať najmä na: absenciu, neúplnosť, prípadne skreslenie zrakových vnemov, zrakových predstáv, zhoršenú kvalitu analyticko-syntetickej činnosti spätú s horšou rozlišovacou schopnosťou, zníženú mieru koncentrácie pozornosti, potrebu individuálneho tempa, poruchy vnímania priestoru, poruchy vizuálno-motorickej koordinácie, poruchy farebného videnia, obmedzenia súvislej zrakovej práce, skorú unaviteľnosť, neprimerané emocionálne reakcie a preto to, čo nedokážu vnímať zrakom, musíme im vhodným spôsobom priblížiť, popísať, ukázať a „ruka v ruke“ naučiť.

Individuálna tyflopedická starostlivosť je vyučovací predmet, ktorý vytvára priestor na učenie sa činností v oblasti osobnej hygieny, starostlivosti o svoj zovňajšok, získavania intelektuálnych návykov, kompenzačných a pracovných zručností a pod. Sú to činnosti, pri ktorých zrakovo postihnuté osoby v porovnaní so zdravou populáciou majú problémy.

Naučené zručnosti a návyky môže rozvíjať počas vyučovacieho procesu na iných hodinách, v mimoškolskej činnosti a doma s rodičmi.

Svoju pripravenosť do života si žiaci osvojujú aj v sebaobslužnej učebni (v cvičnej kuchynke), kde sa učia spoznávať zariadenie kuchyne, pripravovať jednoduché jedlá, stolovať či upratať. Radi sa zapájajú do spoločenského života, sú komunikatívne a radi súťažia a zabávajú sa ako deti bez handicapu.

Príprava na život v rodine a spoločnosti

Práca a činnosť ovplyvňujú fyzický stav žiaka (svalovú silu, vytrvalosť a pohyblivosť). Vďaka sponzorom sme mohli zriadiť keramickú dielňu, kde sa deti oboznamujú s prírodným modelovacím materiálom. Učíme ich spoznávať rôzne druhy hliny a jej vlastnosti. Učia sa spracovať hlinu rôznymi spôsobmi: hnietením, stláčaním, rozťahovaním, vaľkaním, vtláčaním. Oboznamujú sa s vlastnosťami rozličných modelovacích materiálov a porovnávajú rozdiely medzi nimi. Používajú rôzne šablóny, makety, rydlá a iné modelovacie pomôcky. Spoznávajú techniky glazovania: vylievaním, polievaním a natieraním. Práca s hlinou dáva zrakovo postihnutým deťom veľké možnosti stvárniť svoje predstavy o okolitom svete. Keď si spojíme všetky tieto aspekty z dobre vykonanej práce s pocitom šťastia z vlastnoručne vyrobeného darčeka, vtedy pochopíme význam tak dôležitého zmyslu ako je hmat.

Práca s hlinou